Prin definitie, coachingul este o practica ce urmareste dezvoltarea abilitatilor si capacitatilor de a atinge obiective ale persoanelor antrenate si care nu implica sau nu presupune deloc sfatuirea sau dirijarea. Cu alte cuvinte, il sprijini pe antrenat sa isi creasca acea capacitate de invatare sau abilitatile de a face anumite lucruri sau pur si simplu sa-si atinga obiectivele, fara ca tu sa ii dai ordine.
Ce este esential in coaching? Ca se bazeaza pe o INTERACTIUNE intre coach si cel antrenat, care urmareste sa il ajute sa isi dezvolte singur capacitatea de a rezolva problema, sa isi gaseasca propriile solutii.
Managerul-coach este acel manager care foloseste tehnici de coaching in activitatea curenta. Nu inseamna ca daca le vei utiliza sau ca daca le vei cunoaste, neaparat vei fi coach. Pentru a deveni coach profesionist formarea este indelunga si necesita alte canale de instruire.
Am vazut in practica manageriala multe situatii in care coachingul era confundat cu feedbackul negativ, cu critica, cu flitbackul cum ii mai spunem cateodata, situatie in care oamenii erau acuzati, umiliti, devalorizati. Si acei manageri spuneau despre ei ca fac coaching. Este o mare confuzie si daca o sa intalnesti vreodata o astfel de situatie sa nu ai nici un dubiu. Acolo nu e vorba de coaching.
Ilustrativ in acest sens este o intalnire pe care am avut-o cu un prieten care era supervizor de vanzari si avea vreo 7 agenti de vanzari in subordine. Acesta mi-a explicat cum face el coaching in fiecare zi: “Eu sunt expert in coaching deja, fac coaching de 2 ani. In fiecare zi fac 2 sau 3 vizite duble, obligatoriu. Si dupa fiecare vizita le “aplic” cate un coaching serios”. Si o zicea pe un ton destul de aspru, de sever, deja era contractat tot, si i se vedea fata indarjita… si l-am intrebat “Hai explica-mi si mie cum faci tu coachingul?”. “Pai, zice, ies afara, sau cateodata – de fata cu clientul – il corectez si ii spun “Nu ti-am mai zis de o suta de ori sa faci asa? Nu ai respectat asta, pasul 2 al vanzarii nu l-ai facut, pasul 3 nu l-ai facut. Doar ti-am mai zis de o suta de ori…”
Crede-ma, discutia asta nu se numeste coaching, iar “rezultatele” bineinteles ca erau pe masura metodei pe care o aplica.
Am intalnit insa si situatii in care, pe aceeasi pozitie manageriala, o persoana facea nativ asta, fara sa isi puna problema ca aplica tehnici speciale de antrenare. Avea un stil foarte prietenos dar ferm prin care interactiona cu oamenii, ii intreba, ii ajuta sa-si gaseasca solutiile si nu stia ca face … coaching…
Te intrebi ce avantaje poate aduce coachingul? Cele de mai jos sunt doar cateva dintre ele, altele le vei descoperi pe masura ce vei practica:
• acestia se vor simti valorizati, motivati, vor simti ca si-au adus contributia,
• oamenii isi vor imbunatati abilitatile de autoevaluare, ceea ce inseamna ca vor fi mai responsabili si vor constientiza mai bine importanta propriei activitati,
• vor recunoaste si vor invata sa-si corecteze singuri problemele,
• odata prinsi in “efectul” benefic al coachingului, pot ajunge in timp sa practice coachingul si cu ceilalti colegi, economisindu-ti timp valoros.
In incheiere, as vrea sa iti ofer cateva tehnici practice pe care le poti folosi in activitatea ta manageriala (mai multe detalii poti afla din programul online de instruire Training Pentru Manageri – Modulul 6):
• foloseste sesiuni de 20 – max. 60 minute si respecta timpul utilizand in acest sens un ceas plasat discret;
• incurajeaza-l sa gandeasca singur, sa vina cu propriile idei;
• foloseste din plin intrebarile deschise si asculta cu atentie;
• adapteaza-te la fiecare persoana, in functie de abilitatile ei si in functie de ce urmariti sa rezolvati prin coaching;
• construieste incredere prin autodezvaluire (adica sa discuti si despre lipsurile sau succesele tale, despre punctele tale tari sau slabe, despre experientele pe care le-ai trait; asta te face mai uman si te aduce mai aproape de cel cu care lucrezi);
• alt factor motivator care stimuleaza increderea in sine este prezentarea cu entuziasm a performantelor la care poate sa ajunga in viitor, ajutandu-l astfel sa-si creeze o viziune;
• stabileste de comun acord pasii urmatori si dupa aceea ajuta-l sa monitorizeze rezultatele;
• ofera permanent coaching, evita sa faci din coaching un eveniment fastuos si unitar sau foarte rar, in asa fel incat sa lucrezi in stil coaching tot timpul, chiar si atunci cand esti tentat sa dai ordine.
Sa nu uiti ca vei deveni un bun coach in procesele manageriale daca vei practica. Faptul ca stii nu o sa te duca prea departe. Sigur e un avantaj. Dar faptul ca STII si PRACTICI o sa iti creasca exponential capacitatea de a determina oamenii sa faca lucrurile din propria lor vointa, din propriul lor interes.
Navigand pe internetul in limba romana iata ca am gasit pe pagina dvs..
Trebuie sa apreciez ca sunt placut surprins de calitatea articolelor de pe aceasta pagina si va urez cat mai
mult succes!
Interesant.Totusi ma gandesc ca „autodezvaluirea” poate sa nu faca o casa buna cu prima regula, aceea de a asculta.