Principiul lui Peter sau cum sa transformi un leu intr-un iepure

“Intr-o ierarhie, fiecare salariat are tendinta de a urca pana la nivelul sau de incompetenta”. 

Acesta este principiul lui Peter – o teorie emisa de Dr. Laurence J. Peter. Teoria afirma ca intr-o organizatie, oamenii pot fi promovati ierarhic pana la nivelul lor maxim de competenta, dupa care o promovare ulterioara ii ridica la un nivel pentru care nu mai sunt competenti. Incompetenta rezulta din simplul fapt ca noua pozitie este “altceva”, este diferita decat cea in care salariatul a excelat anterior – poate cere alte abilitati si cunostinte decat cele pe care le are deja acesta.

De curand mi-a venit in minte o experienta “interesanta” traita acum cativa ani. Am avut in echipa un agent de vanzari extraordinar, pe nume Vali – dinamic, energic, focusat pe rezultate , pasionat de ceea ce facea – cred ca oricine si l-ar fi dorit in echipa. La un moment dat s-a eliberat postul de Area Sales Manager si primul meu gand a fost: Vali. Mi se parea persoana ideala si eram convins ca va avea o contributie semnificativa la succesul echipei.

Ce credeti ca s-a intamplat? In sase luni, vanzarile au scazut dramatic, 50% din echipa si-a dat demisia, au fost numeroase nemultumiri …

Sa luam o situatie similara cu cea de mai sus, dar “actiunea” se petrece in America – esti agent de vanzari de succes, ai un venit anual de 3 mil. dolari si vrei sa promovezi pe o pozitie de management. Stii care sunt sansele sa promovezi? Peste 75%. Stii cati din agentii de vanzari fac pasul acesta? 20-30% . De ce? Daca esti promovat, salariul de pornire ca manager (junior, nu-i asa?) este de 1-1,5 mil. per an, iar la veniturile tale initiale vei ajunge cam in 2-3 ani . Bineinteles ca dupa aceea posibilitatile sunt foarte mari. Ce ziceti de aceasta abordare?

In concluzie, atunci cand promovezi pe cineva din echipa ta sau daca tu vrei sa promovezi, gandeste-te bine la noua pozitie:

  • ce te grabeste sa iei decizia de promovare?
  • iti sunt clare cerintele noului post?
  • in cat timp vei fi la fel de performant ca acum?
  • ai facut o analiza SWOT si ti-ai identificat punctele slabe?
  • ce abilitati si cunostinte iti lipsesc?
  • ai stabilit un plan de actiune?
  • oare va fi benefica aceasta promovare pentru tine/ pentru echipa ta?

Introdu Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *