Management Tools: Diagrama Ishikawa

Posted in Blog, Management | 0 comments

Management Tools: Diagrama Ishikawa

 

Rezolvarea problemelor aparute in activitatea unei echipe este deseori o provocare, mai ales daca opiniile membrilor sunt diferite privind cauza reala a problemei – diferite si totusi identificate corect. Una din metodele de analiza a problemelor complexe care par a avea mai multe cauze interdependente este diagrama Ishikawa.

DENUMIRI

• diagrama Ishikawa (a fost dezvoltata in 1943 de Kaoru Ishikawa, consultant japonez);
• diagrama cauza-efect (ilustreaza cauzele principale si secundare ale unui anumit efect);
• os de peste (seamana cu scheletul unui peste).

SCOP

• ilustrarea grafica a legaturii dintre un rezultat si factorii ce au dus la aparitia acestuia;
• imagine de ansamblu a cauzelor potentiale ce au dus la o anumita problema sau efect.

ETAPE
   1. Definire problema – sub forma unei intrebari “DE CE..?” (de ex. “de ce sunt atat de multe reclamatii la produsul X?”) – noteaza problema in ,,capul” pestelui. Este important ca toti membrii grupului sa agreeze formularea problemei.
  2. Construire “schelet” – Identificati cauzele potentiale si grupati-le in categorii principale – nu mai mult de 6 (exemplu: echipamente, proceduri, personal, management ). Fiecare dintre aceste categorii majore va fi explorata in detaliu. Subcauzele identificate sunt pozitionate pe “oasele” principale Pentru fiecare , continuati sa va intrebati “de ce s-a intamplat acest lucru?”
  3. Analiza informatiilor – evalueaza fiecare cauza majora si potentialele cauze detaliate asociate cu aceasta. Marcheaza (eventual cu culoare distincta) elementele cele mai promitatoare in acest sens, pentru investigarea ulterioara.
  4. Plan de actiune – creaza un plan de actiuni pentru rezolvarea cauzei incercuite. Retine ca pot fi mai multe cauze potentiale care interactioneaza in crearea problemei. Planul de actiune trebuie sa ia in considerare aceste interdependente.

management

AVANTAJE

– Ajuta la identificarea cauzelor de baza si a relatiilor dintre cauza si efect
– Stimuleaza participarea grupului in rezolvarea problemelor
– Arata clar ce poate fi schimbat
– Participantii inteleg mai bine procesele /activitatile si interdependentele dintre ele

Un exemplu de astfel de diagrama este redat mai jos:

management 1

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *