Cum sa motivezi eficient, fara implicari financiare

Acest articol te va ajuta sa descoperi modalitati sau tehnici prin care poti motiva oamenii intr-un context managerial. Vei afla cateva modalitati concrete prin care sa-ti motivezi subalternii sau colegii in alt mod decat cu bani. In plus, vei afla cum poti evita situatiile in care oamenii nu fac lucrurile pe care ar trebui sa le faca, pentru ca nu sunt motivati suficient.

 

Ce inseamna motivarea in management

Unii autori sunt de parere ca pe un om nu-l poate motiva nimic din exterior, ca el se motiveaza singur. In cazul motivarii in management, exista mai multe teorii care explica pe larg acest termen: Teoria X Teoria Y, Teorii comportamentale, Piramida lui Maslow etc. Insa, intr-o abordare pragmatica, din experienta personala in companiile cu care am lucrat, am observat ca principalii factori de motivare sunt:

  • Banii
  • Recunoasterea
  • Dezvoltarea profesionala si personala
  • Promovarea sau posibilitatea de promovare

Desi unii sunt tentati sa spuna ca numai banii motiveaza, cred ca nu este chiar asa. Exista si alti factori motivatori care nu costa nimic, dar care te pot ajuta sa obtii un angajament mai mare al oamenilor pe care ii conduci. Astfel, vei reusi sa-i faci sa se simta mai bine, mai confortabil, mai atasati de echipa si de obiective.

Recunoasterea inseamna, de exemplu, sa lauzi o persoana pentru munca depusa, sa-i scrii un biletel, sa-l chemi la masa sau sa-i oferi o cafea in semn de apreciere. Sa-i cumperi o carte si sa-i scrii o dedicatie frumoasa pe ea, sa-i oferi o diploma etc.

Dezvoltarea profesionala se refera la a le oferi oamenilor contexte in care se pot dezvolta armonios (de exemplu, sa invete sa conduca o masina). Omul apreciaza atunci cand il inveti ceva, deoarece in sinea lui simte ca ii creste valoarea. Acest lucru il va stimula si va aparea satisfactia care il motiveaza sa lucreze.

Exista modalitati concrete pentru fiecare factor motivator in parte. In multe cazuri, managerii din middle sau top management nu au acces la bani, iar daca mai cresc salariile “ies din piata”, le cresc costurile produselor etc. Sunt limitari obiective pe care nu le poti controla. Dar sa incurajezi oamenii sau sa le arati ca sunt perpective de promovare, nu te costa chiar nimic.

La inceput de cariera, recunosc ca m-a motivat mult partea financiara. Datorita faptului ca uneori nu-mi ajungeau banii, simteam o presiune financiara constanta. Am fost motivat sa sar ierarhii, sa gasesc anumite pozitii in care sa castig suficienti bani.

Dar dupa aceea, mi-am dat seama ca pe masura ce cresteau veniturile, cresteau si cheltuielile si ca banul in sine nu mai era atat de motivator cum am crezut la inceput. Desi a fost un stimulent puternic pentru mine, in timp, mi-am dat seama ca este o iluzie.

Un alt factor de motivare a fost recunoasterea, faptul ca oamenii din echipa mea veneau sa-mi ceara sfaturi, sa-mi puna intrebari, primeam o diploma, eram evidentiat intr-o sedinta etc.

Daca as fi stiut cate stiu acum, cu siguranta as fi procedat altfel. Fiind un manager incepator, am folosit mai mult “biciul”, amenintarea ca le voi taia din salariu s.a.m.d. Toate aceste lucruri imi luau mult efort si eram prea inversunat. Incercam sa fac ordine, sa fiu militaros, insa in timp, am vazut ca daca ii apar, sau le spun o vorba buna, oamenii sunt mai productivi si mai zambitori. Mi-am dat seama ca se poate proceda si altfel. Mai putem discuta de motivare pozitiva sau negativa, insa coercitia are si ea rostul ei, fiind un factor motivator foarte puternic.

In practica manageriala insa, daca motivezi oamenii cu “batul”, asta te va costa energie si nervi. Va crea stres pentru tine in primul rand si apoi pentru oamenii cu care lucrezi. Pe cand daca ii vei motiva pozitiv si oamenii vor face un lucru din convingere, nu vei mai fi nevoit sa stai dupa fundul lor.

Daca reusesti sa-i duci in zona in care se automotiveaza, intr-un sens pozitiv, adica sa le spui o vorba buna, sa-i lauzi, sa-i dezvolti, atunci energia consumata va fi mai mica si va crea o atmosfera mai buna.

Unde si cand poti aplica

Am avut sansa sa lucrez in training si coaching si am cunoscut mii de oameni. Am observat ca acesti factori motivatori se regasesc in orice mediu in diferite nuante.

Un exemplu bun ar putea fi motivarea de a merge la gradinita pentru un copil. In acest caz, recunoasterea se refera la aprecierea fata de copilul tau: “esti cel mai bun copil”, “ce raspunsuri bune ai dat” etc. Dezvoltarea personala poate fi evidentiata prin urmatoarea remarca: “aminteste-ti ce ai invatat” sau “cand o sa fii mare o sa poti conduce o masina ca si taticul tau”.

Mai poti folosi motivarea de exemplu, pentru secretara ta. Motivarea prin recunoastere poate fi utilizata in cazul in care o inviti la o pizza sau ii oferi o carte. Poti sa scrii despre ea pe pagina de Facebook a companiei (in cazul in care a obtinut rezultate profesionale bune). In cazul dezvoltarii personale, ii poti oferi un curs pentru asistenti manageri. Recunoasterea non-financiara: “Am facut un training de invatare in Excel. Hai sa te invat si pe tine”.

La final, te invit sa citesti teoriile motivationale, pentru ca vei gasi multe informatii care te vor ajuta in activitatea ta manageriala.

Daca nu ai suficient timp la dispozitie, atunci te rog sa te gandesti la cei 4 factori de motivatie despre care am vorbit in acest articol: banii, recunoasterea, dezvoltarea personala si profesionala si promovarea.

Cum i-ai putea imbunatati in activitatea ta si cum ii poti aplica in mod practic?

Te invit sa imi scrii chiar acum 1-2 idei sub acest articol.

 

9 Comentarii

  1. Eliade Rotariu

    Cum ai putea imbunatati motivarea prin cei patru factori descrisi in articol (banii, recunoasterea, dezvoltarea personala si profesionala, promovarea)?

    Te invit sa-mi lasi un raspuns in care sa-mi spui 1-2 idei pe care le poti aplica in mod practic.

    Eliade

    Răspuns
  2. Iulian

    Adaug 2 idei:
    – politici de companie care sa nu puna bariere pt retentia angajatilor; adica un bun salariat care doreste sa plece pt un post pe care il considera mai bun, se poate intoarce, daca va mai fi nevoie experienta lui;
    – sprijinirea spiritului antreprenorial (al salariatului sau al familiei lui).

    Răspuns
  3. Daniela

    Buna,

    Cred ca este foarte important sa cunosti echipa / angajatii.
    Personal, tot timpul m-a bucurat „dezvoltarea profesionala”- ma bucuram sa pot beneficia de acest tip de bonus. Este adevrat ca activez intr-un domeniu in care „pregatirea profesionala continua” inseamna bani si timp ( puteam sa pun egal intre seminar si plic ).

    Atunci cand am avut posibilitatea sa motivez am incercat sa „simt” persoana. Da, sunt salariati care nu apreciaza deloc un dar cu dedicatie, o masa, un buchet de flori sau o recunoastere colectiva. Si totusi, chiar daca „banii conteaza” motivarea la plic nu tine multa vreme. Intervine obisnuinta si cunoscutele expresii „ii meritam”, „ma asteptam” etc.
    Apoi, am observat un soi de hei-rup pentru promovare urmat de o lunga perioada de letargie, plafonare, dezinteres, neimplicare.
    In mod clar subscriu faptului ca, performanta, rezultatele, obiectivele atinse trebuie sa fie dublate de fidelizare. Fidelizarea tine de politica companiei / de puterea financiara / de imaginatie si nu in ultimul rand de calitatea celui fidelizat!
    Cu drag si cele mai bune ganduri!

    Răspuns
  4. Luminita

    Buna dimineata si multam pentru material. 4 factori de motivatie – 4 moduri de manipulare a celor din jur, asa mi se pare.

    Răspuns
    • Eliade Rotariu

      Interesanta corelatie 🙂

      Aleg sa cred ca motivarea este mai mult despre a da fiecaruia ceea ce isi doreste.

      Pana la urma, daca privesti etimologic, „manipulare” inseamna „a manui cu indemanare”.

      Insa, folosita cu intentii negative capata conotatie negativa ca orice alt instrument.

      Răspuns
      • Luminita

        Revin dupa ceva vreme. De manipulare negativa am avut parte in familie, cea pozitiva a venit de la straini – nu insist cu detalii sint fara sens. Motivarea depinde de valorile celui motivat – degeaba imi dai ce vrei daca nu primesc ce vreau sau am nevoie. Poate gindesc mai mult critic

        Răspuns
        • Eliade Rotariu

          Bine te-am regasit Luminita.

          E o gandire care imi place.

          Si eu sunt un mare sceptic 🙂

          Cu drag,

          Eliade

          Răspuns
  5. Georgeta

    Eliade, eu nu sunt manager, dar cred ca managerul trebuie sa transmita oamenilor din echipa ca ii pasa de ei. Toti cei care ajung manageri si vor o afacere cu un succes de durata au nevoie de echipa, de oameni care sa vibreze odata cu ei. Daca ajungi sa-ti cunosti echipa vei sti cum sa motivezi pe fiecare in parte, vei sti sa-i motivezi sa creasca odata cu tine.

    Răspuns
  6. gheorghe Kornel

    Daca vrei sa exerciti o influenta pozitiva asupra echipei pe care o conduci,da, trebuie sa actionezi in mod direct, constructiv, asupra tuturor membrilor din echipa ta,adica motivarea directa,( indiferen ca este peconiara sau verbala,) a activitatii individului,motivarea inseamna, a da fiecaruia ceea ce isi doreste. Ca in final si tu sa obtii ce doresti.
    Cred ca este foarte important sa cunosti echipa, aspiratiile fiecarui coechipier,deoarece performanta, rezultatele, obiectivele atinse trebuie sa fie dublate de fidelizare echipei pe care o conduci . Fidelizarea tine de politica economica a companiei de imaginatie si nu in ultimul rand de calitatea celui fidelizat!
    Cu drag si cele mai bune ganduri! Gh. Kornel

    Răspuns

Introdu Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *